Tjänster

Personlig service

Våra företagshandläggare hjälper er med upplägg och flytt av tjänster till Ekobanken. I vårt företagspaket erbjuder vi Bankgiroanslutning till transaktionskontot. Vänj gärna era kunder vid att betala till ert Bankgiro. Via Bankgirots hemsida kan ni beställa klisteretiketter med texten ”Tack för att du betalar till vårt bankgiro” och dessa kan ni också få via oss. Om ni har frågor direkt till Bankgirot, maila till ekobanken@bankgirot.se eller ring 08-725 6088. bankgirot-logo

Ekobanken internetbankEkobankens internetbank

För inloggning i internetbanken behövs BankID på, kort, fil eller mobilt BankID. De flesta större banker är utgivare av BankID och det anskaffas och upprätthålls i den banken.

Exempel på vad ni kan göra i Ekobankens internetbank:

  • Överföringar mellan konton i Ekobanken
  • Överföringar till konton i andra banker
  • Betala till bank- och plusgiro
  • Lägga upp framtida betalningar och stående överföringar
  • Överblicka ert engagemang
  • Ta ut kontoutdrag
  • Skicka betalfiler för leverantörsbetalningar och löner
  • Utbyta säkra och skyddade meddelanden med Ekobanken (kommer snart)
  • Ta emot OCR-betalningar (Bankgiro Inbetalningar)

Utöver detta kommer ni få era avier, årsbesked och kontoutdrag digitalt via internetbanken.

Några råd och tips:

  • Du kan även betala räkningar via Autogiro. Vi rekommenderar att du låter din leverantör lägga upp, ändra och avsluta detta.
  • Ett kontonummer som börjar på t ex 000 visas utan nollor när du lägger upp överföring i internetbanken.
  • Vid överföring eller lön ska de fyra första siffrorna i clearingnumret tas med. Om du har för många siffror säger systemet ifrån vid signeringen.
  • Information om hur ni kan se Bankgiroinsättningar i Internetbaken, läs under frågor och svar.

 

Ekobankens internetbank bild

https://secure.ekobanken.se

Exempel på vad som ännu inte är utvecklat:

  • Ankommande och avgående utlandsbetalningar. För enstaka utlandsbetalningar räknar vi med att kunna hjälpa till manuellt.
  • Företags-Swish

 

Ekobankens mobilbank

Ekobanken appMed mobilbanken kan du ha eller ge fullmakt att göra många av de tjänster som finns in Internetbanken. Mobilbanken fungerar i mobiler och surfplattor med Apples och Androids/Googles operativsystem.

Sammanställning tekniska krav

För att Internetbanken ska fungera korrekt behöver du ha BankID säkerhetsprogram installerat på din dator eller BankID säkerhetsapp på din mobiltelefon/surfplatta.
Tekniska krav för BankID hittar du här.

Tekniska krav för Internetbanken och Mobilbanken.
BankID säkerhetsprogram kan användas i följande operativsystem och webbläsare:

Operativsystem
• Windows 7 och senare
• Mac OS X 10.10 och senare

Mobil
• iOS de senaste två versionerna
• Android 4.1 och senare
• Windows 8.1 och 10

Webbläsare
• Internet Exporer 11
• Edge, de senaste två versionerna
• Firefox, de senaste två versionerna
• Chrome, de senaste två versionerna
• Safari 7*, 8 och 9. (*stöd för version 7 kommer upphöra)

Transaktionskontroll enligt lag

När du vill göra en inbetalning eller annan transaktion måste du svara på frågor och visa giltig id-handling när banktjänstemannen efterfrågar det. Det kan gälla transaktioner som uppfattas som ovanliga eller som banken inte förstår bakgrunden till. Banktjänstemannen är då skyldig att fråga dig om syftet med transaktionen, var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till etc.

I vissa fall kan banken även behöva se avtal, kvitton, fakturor eller andra handlingar som styrker din förklaring. Den information som banken får om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen och personuppgiftslagen.