Kundkännedom

Vi behöver ställa frågor till dig

För att skydda både dig och oss från att utnyttjas i penningtvättsyfte är vi enligt lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism och Finansinspektionens tillhörande föreskrifter skyldiga att ha dokumenterad kännedom om dig som kund. Vi behöver även veta din skatterättsliga hemvist, alltså det land där du betalar skatt och deklarerar din inkomst.

När du gör bankaffärer

När vi möter dig som kund, till exempel på internetbanken eller i personliga samtal, ställer vi ibland frågor om dina bankaffärer eller din skatterättsliga hemvist. Du kan också ha fått ett brev hem till dig där vi ber dig skicka in nya uppgifter. Detta gör vi för att vi är skyldiga att ha god kunskap och kännedom om våra kunder för att inte banken ska utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. De uppgifter som du lämnar behandlas helt konfidentiellt och omfattas av banksekretessen och allmänna dataskyddsförordningen.

Vad händer om vi inte får in dina uppgifter

En förutsättning för att du ska kunna använda våra tjänster även i fortsättningen är att vi har rätt uppgifter om dig och en säkerställd identitet. Om vi inte har detta kan vi i värsta fall tvingas begränsa dina möjligheter att använda våra produkter och tjänster.

Har du frågor

Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss

Mer information

Läs mer på Skatteverket och Svenska bankföreningen