Internetbank och mobilbank

Ekobanken internetbankEkobankens internetbank

När du är kund i Ekobanken och är över 18 år har du tillgång till internetbanken. Du loggar in med BankID på kort, fil eller mobilt BankID. De flesta större banker är utgivare av BankID och du anskaffar och upprätthåller det i den banken då Ekobanken ej är utgivare av Bank ID. Läs mer här

Exempel på vad du kan göra i Ekobankens internetbank:

  • Överföringar mellan konton i Ekobanken
  • Överföringar till konton i andra banker (ange endast de fyra första siffrorna i clearingnumret)
  • Betala till bank- och plusgiro
  • Lägga upp framtida betalningar
  • Lägga upp stående överföringar
  • Överblicka konton och lån
  • Informera dig om saldo och transaktioner
  • Utbyta säkra och skyddade meddelanden med Ekobanken

Utöver detta kommer du få dina avier, årsbesked och kontoutdrag digitalt via internetbanken.

Några råd och tips:

  • Du kan även betala räkningar via Autogiro. Vi rekommenderar att du låter din leverantör lägga upp, ändra och avsluta detta.
  • Ett kontonummer som börjar på t ex 000 visas utan nollor när du lägger upp överföring i internetbanken.
  • Vid överföring ska bara de fyra första siffrorna i clearingnumret tas med. Om du har för många siffror säger systemet ifrån vid signeringen.
  • Om du behöver Swish behöver du ha ett konto i en annan bank för det. Även för att ta emot pengar från utlandet behövs ett konto i annan bank.
  • Om du vill spara regelbundet från annan bank till ditt konto i Ekobanken så lägger du upp en stående överföring (ej autogiro) i din andra banks internetbank.

Tillfälliga problem i internetbanken eller tjänster som är under utveckling kan du läsa om under fliken Kundservice.

För att komma till internetbanken, klicka på Logga in eller https://secure.ekobanken.se

Ekobankens internetbank bild

Ekobanken appEkobankens mobilbank

Med mobilbanken kan du som är privatkund och över 18 år enkelt göra dina bankärenden via mobilen. Mobilbanken fungerar i mobiler och surfplattor med Apples och Androids/Googles operativsystem.

Exempel på vad du kan göra i mobilbanken:

  • Överföringar mellan egna konton i Ekobanken
  • Överföringar till konton i andra banker
  • Betala till bank- och plusgiro
  • Lägga upp framtida betalningar
  • Lägga upp stående överföringar
  • Överblicka konton och lån
  • Informera dig om saldo och transaktioner
  • Utbyta säkra och skyddade meddelanden med Ekobanken

Sammanställning tekniska krav

För att Internetbanken ska fungera korrekt behöver du ha BankID säkerhetsprogram installerat på din dator eller BankID säkerhetsapp på din mobiltelefon/surfplatta.
Tekniska krav för BankID hittar du här.

Tekniska krav för Internetbanken och Mobilbanken.
BankID säkerhetsprogram kan användas i följande operativsystem och webbläsare:

Operativsystem
• Windows 7 och senare
• Mac OS X 10.10 och senare

Mobil
• iOS de senaste två versionerna
• Android 5.0 och senare
• Windows 8.1 och 10

Webbläsare
• Internet Exporer 11
• Edge, de senaste två versionerna
• Firefox, de senaste två versionerna
• Chrome, de senaste två versionerna
• Safari 7*, 8 och 9. (*stöd för version 7 kommer upphöra)

 

Transaktionskontroll enligt lag

När du vill göra en inbetalning eller annan transaktion måste du svara på frågor och visa giltig id-handling när banktjänstemannen efterfrågar det. Det kan gälla transaktioner som uppfattas som ovanliga eller som banken inte förstår bakgrunden till. Banktjänstemannen är då skyldig att fråga dig om syftet med transaktionen, var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till etc.

I vissa fall kan banken även behöva se avtal, kvitton, fakturor eller andra handlingar som styrker din förklaring. Den information som banken får om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen och personuppgiftslagen.