Internetbanken och mobilbanken

Ekobanken internetbankEkobankens internetbank

För inloggning i internetbanken behövs BankID på, kort, fil eller mobilt BankID. De flesta större banker är utgivare av BankID och det anskaffas och upprätthålls i den banken. Exempel på vad ni kan göra i Ekobankens internetbank:

  • Överföringar mellan konton i Ekobanken
  • Överföringar till konton i andra banker
  • Betala till bank- och plusgiro
  • Lägga upp framtida betalningar och stående överföringar
  • Överblicka ert engagemang
  • Ta ut kontoutdrag
  • Skicka betalfiler för leverantörsbetalningar och löner
  • Utbyta säkra och skyddade meddelanden med Ekobanken (kommer snart)
  • Ta emot OCR-betalningar (Bankgiro Inbetalningar)

Utöver detta kommer ni få era avier, årsbesked och kontoutdrag digitalt via internetbanken.

Några råd och tips:

  • Du kan även betala räkningar via Autogiro. Vi rekommenderar att du låter din leverantör lägga upp, ändra och avsluta detta.
  • Ett kontonummer som börjar på t ex 000 visas utan nollor när du lägger upp överföring i internetbanken.
  • Vid överföring eller lön ska de fyra första siffrorna i clearingnumret tas med. Om du har för många siffror säger systemet ifrån vid signeringen.
  • Information om hur ni kan se Bankgiroinsättningar i Internetbanken, läs under frågor och svar.
  • Råd och tips för filbetalningar, läs under frågor och svar
  • Kontoutskrifter går att göra för valfri period i internetbanken. Kontoutdrag finns under Meddelanden från banken. Kontakta banken om ni önskar kontoutdrag oftare.
  • Tillfälliga problem i internetbanken eller tjänster som är under utveckling kan du läsa om under fliken Kundservice

Exempel på vad som ännu inte är utvecklat:

  • Ankommande och avgående utlandsbetalningar. För enstaka utlandsbetalningar räknar vi med att kunna hjälpa till manuellt.
  • Företags-Swish

Ekobankens mobilbank

Ekobanken appMed mobilbanken kan du ha eller ge fullmakt att göra många av de tjänster som finns in Internetbanken. Mobilbanken fungerar i mobiler och surfplattor med Apples och Androids/Googles operativsystem.

Sammanställning tekniska krav

För att Internetbanken ska fungera korrekt behöver du ha BankID säkerhetsprogram installerat på din dator eller BankID säkerhetsapp på din mobiltelefon/surfplatta. Tekniska krav för BankID hittar du här.

Tekniska krav för Internetbanken och Mobilbanken

BankID säkerhetsprogram kan användas i följande operativsystem och webbläsare:

  • Operativsystem
    • Windows 7 och senare
    • Mac OS X 10.10 och senare
  • Mobil
    • iOS de senaste två versionerna
    • Android 4.1 och senare
    • Windows 8.1 och 10
  • Webbläsare
    • Internet Exporer 11
    • Edge, de senaste två versionerna
    • Firefox, de senaste två versionerna
    • Chrome, de senaste två versionerna
    • Safari 7*, 8 och 9. (*stöd för version 7 kommer upphöra)